Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ MIGRANTÓW

18 grudnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Migrantów. W naszej szkole z tej okazji przygotowana została gazetka przybliżająca problem migracji. Jak podaje Ośrodek Informacji ONZ w Warszawie, na świecie co 35 osoba jest migrantem.

Rządowy Program „Aktywna tablica” – Metoda Warnkego

W tym roku w naszej szkole realizowany jest program „Aktywna tablica” mający na celu  rozwijanie szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych.
W ramach programu, naszej szkole udało się zakupić sprzęt niezbędny do prowadzenia diagnozy i terapii metodą Warnkego. Uczniowie będą mogli korzystać z pomocy z wykorzystaniem metody, dzięki zdobytej przez specjalistów wiedzy w zakresie diagnozowania i terapii.
Co to jest metoda Warnkego?
Metoda Warnkego to trening słuchowy, wzrokowy i motoryczny, niwelujący miedzy innymi  deficyty w zakresie nabywania umiejętności czytania i pisania.
Założeniem Metody Warnkego jest oddziaływanie podczas treningu na zmysły wzroku, słuchu i motorykę ćwiczącego. Unikatowość metody wynika z zaangażowania pacjenta w trening (ćwiczący nie tylko słucha, ale także odpowiednio reaguje na występujące bodźce).
Metodę wykrywania i treningu deficytów (w zakresie percepcji, czynności ruchowych, uwagi, prawidłowej pracy funkcji wzrokowych, słuchowych i integracji między nimi) opracował Fred Warnke. Udowodnił, że jedną z najważniejszych przyczyn dysleksji i afazji są zaburzenia przetwarzania słuchowego. Uważał również, że można je zredukować lub zminimalizować stosując odpowiedni trening.

Do kogo skierowana jest Metoda Warnkego?

Metoda Warnkego umożliwia pracę z dziećmi od 5 roku życia oraz z osobami dorosłymi mającymi problemy w następujących obszarach:
·       trudności w nauce,
·       problemy w nauce czytania i pisania,
·       zaburzenia przetwarzania słuchowego (APD),
·       problemy logopedyczne,
·       problemy osób z grupy ryzyka dysleksji rozwojowej lub u których zdiagnozowano dysleksję,
·       problemy w lateralizacji,
·       problemy wynikające z przebytych uszkodzeń mózgu (np. po udarze),
·       problemy ze słyszeniem wynikające ze starzenia się układu słuchu.

Efekty treningu Metodą Warnkego

W wyniku oddziaływań terapeutycznych, poprawia się funkcjonowanie w zakresie:
·       słuchu fonemowego – różnicowania głosek/fonemów,
·       analizy struktury głoskowej/fonemowej par słów bezsensownych, ich porównywania i abstrahowania głosek/fonemów,
·       analizy oraz syntezy głoskowej/fonemowej,
·       pamięci fonologicznej,
·       integracji wzrokowo słuchowej, pamięci werbalnej długoterminowej, a także szybkiego, automatycznego przypominania słów oraz podzielności uwagi.

Zespół pomocy psychologiczno-pedagogicznej

10 października obchodzimy Dzień Zdrowia Psychicznego, którego celem jest:

  •  podkreślenie znaczenia zdrowia psychicznego – jest ono tak samo ważne, jak zdrowie fizyczne,
  • przeciwdziałanie stereotypom i piętnowaniu osób cierpiących na różne problemy natury psychicznej,
  • zachęcanie do dbania o zdrowie psychiczne, do poszukiwania pomocy.

Dbajmy o siebie samych i siebie nawzajem – pamiętajmy, że odpowiedni sen, zdrowe odżywianie, aktywność fizyczna oraz pozytywne więzi i relacje z innymi ludźmi to podstawa dobrego samopoczucia. 

Dorosłych zachęcamy do skorzystania z Akademii Uważnego Rodzica – szkoleń dla rodziców i nauczycieli, którzy chcą pogłębić swoją wiedzę na temat potrzeb nastolatków, doskonalić komunikację z dziećmi i dowiedzieć się, jak rozpoznawać i reagować na kryzysy emocjonalne młodych osób oraz gdzie szukać wsparcia i pomocy.


W tym roku TŚD odbywa się w dniach 7-13 października.
Rodziców zapraszamy do zapoznania się z poniższymi poradnikami.

linki poniżej:

Marta Bogdanowicz “Dzień powszedni dyslektycznego dziecka” https://www.ptd.edu.pl/Marta%20Bogdanowicz%20%20Dzie%C5%84%20powszedni%20dyslektycznego%20dziecka.pdf

Małgorzata Rożyńska “Jak rozwijać w dziecku pasję do czytania”
https://www.ptd.edu.pl/Jak%20rozwija%C4%87%20w%20dziecku%20pasj%C4%99%20do%20czytania.pdf

Tydzień z ruchem- pomysły na wspieranie rozwoju dziecka każdego dnia.
https://www.ptd.edu.pl/Tydzie%C5%84%20z%20ruchem-%20kalendarz.pdf


Diagnoza autyzmu – poradnik

Dziewczyny i kobiety w spektrum autyzmu – Poradnik

Po diagnozie autyzmu – poradnik

Poradnik – edukacja dzieci w spektrum autyzmu-1

Zespół pomocy psychologiczno-pedagogicznej

„Zapraszamy do zapoznania się z materiałami na temat depresji, jej objawów, możliwych form pomocy, sposobów dbania o zdrowie i samopoczucie psychiczne:”

ulotka-depresja-i-zdrowie-psychiczne

nastoletnia-depresja-poradnik-dla-mlodziezy

Broszura-depresja_mlodziencza

W ramach Światowego Dnia Świadomości Autyzmu obchodzonego 2 kwietnia zachęcamy do przeczytania poniższej bajki, która w bardzo przystępny sposób przybliża i wyjaśnia sytuację dzieci, młodzieży i dorosłych z autyzmem. Mamy nadzieję, że posłuży nie tylko młodszym uczniom w zrozumieniu istoty autyzmu.