Główny cel zajęć korekcyjno-kompensacyjnych to pomoc dziecku w przezwyciężaniu trudności i umożliwienie mu prawidłowego funkcjonowania w zespole klasowym oraz osiągania pozytywnych wyników szkolnych. Celem jest także stworzenie dziecku możliwości rozwoju umysłowego, społecznego oraz emocjonalnego. A także zbudowanie u dziecka odpowiedniej samooceny.
Wielu rodziców uważa, że zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są tym samym co zajęcia wyrównawcze. Rozróżnienie tych dwóch rodzajów zajęć jest kluczowe. Zajęcia wyrównawcze są właściwe wtedy, gdy dziecko ma zaległości z wiadomości z konkretnego przedmiotu. Natomiast, gdy dziecko ma trudności z prawidłowym uczeniem się, wtedy zastosowanie mają zajęcia korekcyjno-kompensacyjne.
Zajęcia obejmują:
- usprawnianie procesów psychomotorycznych ważnych w opanowaniu umiejętności czytania, pisania i liczenia m.in. uwaga, pamięć, spostrzeganie, logiczne myślenie,
- ćwiczenia zaburzonych lub opóźnionych funkcji analizatora słuchowego, wzrokowego, kinestetyczno-ruchowego.
- ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, koncentracji uwagi
- ćwiczenia ortograficzne
- rozbudzanie motywacji u dzieci
- budowanie właściwej samooceny
- odziaływanie psychoterapeutyczne, wyciszające a jednocześnie aktywizujące dzieci